Bewust of onbewust wil je kind met zijn of haar gedrag iets communiceren. Gedrag is wat de omgeving waarneemt, hiermee vertelt je kind iets. Het doel van de integratieve begeleiding is groei. Je kind wordt geholpen zichzelf te helpen.
De integratieve begeleiding ‘bij Maaike’ is een kortdurend traject voor kinderen van 3 tot begin van het Voortgezet Onderwijs die om verschillende redenen problemen met zichzelf en/of de omgeving ervaren. Deze problemen, nare gevoelens of gedachten hebben effect op het welzijn, het functioneren en de ontwikkeling van je kind. Het is vervelend voor je kind maar ook voor het gezin, de omgeving of het dagelijkse functioneren op school. Wanneer dat speelt, kan integratieve kindertherapie ‘bij Maaike’ een uitkomst bieden.
De integratieve begeleiding ‘bij Maaike’ gaat uit van de vraag van je kind en de aanmeldklacht van jullie als ouders. Tijdens de begeleiding staat je kind centraal en geen behandelmethode.
Bij de integratieve werkwijze wordt uitgegaan van een totaal benadering. Alle elementen die met elkaar samenhangen, zoals gedrag, denken, gevoel, somatiek en de sociale context worden tijdens de sessie uitgevraagd.
Bij integratieve kindertherapie gaat het om het vinden van een eigen oplossing voor het probleem of nare gevoel. Kinderen hebben immers de meeste kennis over zichzelf en zijn hun eigen deskundige van hun probleem en wensen.
‘bij Maaike’ begeleidt je kind om het probleem te verkennen door middel van gesprek, spel of op een creatieve wijze om vervolgens het probleem op een eigen, unieke wijze op te lossen en te integreren in het dagelijkse leven.
Doordat ieder kind uniek is en het kind tijdens de begeleiding centraal staat, bepaalt hij of zij zelf het tempo van het proces. Op die manier maakt ieder kind zijn eigen therapie. Het hoofddoel ‘bij Maaike’ is altijd dat je kind weer grip krijgt op zijn eigen leven waardoor hij of zij zich weer vrij en gelukkig voelt.